Poznáte základné vitamíny na podporu imunity? | PanaVita
Aloe Vera a med: Všestranný elixír zdravia pre celú rodinu
Aloe Vera a med: Všestranný elixír zdravia pre celú rodinu
2. augusta 2023
10 skvelých raňajok pre celodennú energiu
10 skvelých raňajok pre celodennú energiu
14. augusta 2023

Poznáte základné vitamíny na podporu imunity?

Imunitný systém predstavuje komplexnú sieť buniek, procesov a chemických zlúčenín, ktoré sú neustále pripravené chrániť naše telo pred útokmi patogénov. Jeho budovanie a udržiavanie si vyžaduje dlhodobé uplatňovanie zdravých životných návykov, medzi ktoré patria vyvážená a rozmanitá strava, pravidelný pohyb a dostatok spánku.

Avšak v prípade, že je náš imunitný systém pod tlakom, môžeme jeho funkciu efektívne podporiť doplnením určitých vitamínov a minerálov. V tomto článku sa zameriame na základné vitamíny a minerály, ktoré zohrávajú rozhodujúcu úlohu pri posilňovaní prirodzenej obranyschopnosti vášho tela.

Základné vitamíny na podporu imunity

1. Vitamín C

Vitamín C patrí medzí prvé základné vitamíny pre ľudský organizmus. Je známy tiež ako kyselina askorbová, je pre človeka nevyhnutnou mikroživinou a zároveň pravdepodobne najpopulárnejším vitamínom na posilnenie imunitného systému. Tento silný antioxidant pôsobí ako kofaktor (látka, ktorá zosilňuje účinok inej látky) pre mnohé biosyntetické a génové regulačné enzýmy. [1][2]

Vitamín C podporuje imunitnú obranu prostredníctvom rôznych bunkových funkcií vrodeného aj adaptívneho imunitného systému.[3]

Okrem toho vitamín C podporuje epitelovú bariéru proti patogénom. Epitelové bariéry sú nevyhnutné pre život, najmä v čreve, kde majú úlohu v transporte živín a vody a zabraňujú mikrobiálnej kontaminácii medzibunkových tkanív. Jednou z ďalších úloh vitamínu C je stimulácia tvorby B- a T-lymfocytov – druhu bielych krviniek, ktorý sa podieľa na imunologickej obrane organizmu.

V neposlednom rade, vitamín C je dôležitý pre tvorbu kolagénu v tele, ktorý sa po 25 roku života prestáva tvoriť. Výsledkom je, že nám padajú vlasy, lámu nechty, strácame flexibilitu a začínajú nás bolieť kĺby. [4]


Gaia collagen protein obohatený o papaín

Vyskúšajte aj vy účinný kolagén na kĺby

Pravidelným užívaním podporuje spevnenie kostí a spojivového tkaniva.
Pozitívne vplýva na pohybový aparát.






2. Zinok

Zinok je stopový minerál potrebný pre telo iba v malom množstve. Avšak, zinok je nevyhnutný pre takmer 100 enzýmov, ktoré vykonávajú životne dôležité chemické reakcie. Zinok ovplyvňuje množstvo aspektov imunitného systému, od kožnej bariéry až po reguláciu génov v lymfocytoch. Zinok má kľúčový význam pre normálny vývoj a funkciu buniek sprostredkujúcich nešpecifickú (vrodenú) imunitu.[5]

Nedostatok zinku tiež ovplyvňuje vývoj špecifickej (získanej) imunity tým, že bráni rastu aj niektorým funkciám T-lymfocytov.[6]

Prečo sú vitamín C a zinok ideálnou kombináciou na posilnenie imunity?

Obe živiny majú dôležitú a vzájomne sa doplňujúcu úlohu v imunitnej funkcii a odolnosti organizmu. Nedostatok jednej alebo druhej z týchto základných živín môže oslabiť imunitný systém, keďže vitamín C je kľúčový pre bunkovú imunitu a zinok pre tvorbu protilátok.

Dostatok zinku a vitamínu C v tele zabezpečuje prirodzenú obranyschopnosť. Pôsobenie zinku nielen dopĺňa pôsobenie vitamínu C, ale môže mať dokonca synergický účinok, čo znamená, že tieto zložky spoločne pôsobia účinnejšie ako každá samostatne. [7]

Vedeli ste, že Aloe Vera obsahuje veľa vitamínu C? Podporuje nie len silný imunitný systém ale prečisťuje telo a dodáva mu energiu.

Význam slnka a vitamínu D na imunitný systém

3. Vitamín D

Vitamín D patrí medzí základné vitamíny a zohráva kľúčovú úlohu nielen pri podpore správneho využitia vápnika a fosforu, ale aj pri udržiavaní normálneho stavu kostí a zubov. Navyše, vitamín D tiež prispieva k správnemu fungovaniu imunitného systému. Patrí medzi základné vitamíny, ktoré telo potrebuje pre správne fungovanie.[8]

Enzýmy, ktoré metabolizujú vitamín D, a receptory pre tento vitamín sú prítomné v rôznych druhoch buniek vrátane imunitných buniek. Tieto bunky sú schopné syntetizovať aktívny medziprodukt vitamínu D, ktorý moduluje vrodenú a adaptívnu imunitnú odpoveď. Hladina tohto aktívneho medziproduktu, ktorý sa tvorí v pečeni, indikuje množstvo vitamínu D v tele.[9]

Rozdiel medzi vitamínom D a D3 spočíva v tom, že vitamín D je tukom rozpustný vitamín regulujúci hladiny vápnika a fosforu v tele. Vitamín D3 je prirodzená forma vitamínu D produkovaná telom pod vplyvom slnečného žiarenia.[10]

Oba typy sa nakoniec premieňajú na aktívny metabolit – kalcitriol – zodpovedný za udržiavanie zdravých hladín vitamínu D v tele. Kalcitriol podporuje vstrebávanie vápnika obličkami, zvyšuje črevné vstrebávanie vápnika a fosforu a mobilizáciu vápnika z kostí do plazmy.

4. Vitamín K2

Jednou z kľúčových funkcií vitamínu K2 je riadenie správnej distribúcie vápnika v tele. Vitamín K2 priamo zabezpečuje, aby sa vápnik dostal do kostí a zubov, a neusadzoval sa v mäkkých tkanivách.

Ako spolupracujú vitamín K2 a D3? Vitamín D3 kontroluje vstrebávanie vápnika zo čriev do krvi, zatiaľ čo vitamín K2 ho nasmeruje do kostí. Oba patria medzi základné vitamíny a tiež prispievajú k fungovaniu imunitného systému.

5. Horčík

Horčík je pre ľudské telo mimoriadne dôležitý, keďže sa podieľa na viac ako 300 biochemických procesoch. Podporuje správnu syntézu bielkovín, prispieva k normálnemu fungovaniu nervovej sústavy a má mnoho ďalších úloh.[11][12]

Nedostatok horčíka môže spôsobiť nedostatok vitamínu D, ktorý postihuje väčšinu populácie. Horčík totiž napomáha vstrebaniu tohto vitamínu, aby ho telo mohlo efektívne využiť. Preto horčík úzko súvisí s imunitnou funkciou. Potrebujete doplniť horčík? Skúste nápoj z AloeVera.

Okrem toho sa horčík podieľa na fungovaní imunitného systému aj inými spôsobmi, ako napríklad kofaktorom syntézy imunoglobulínov, priľnavosti imunitných buniek, procesoch závislých na protilátkach či väzbe lymfocytov atď.[13]


Aloe Vera gél s medom

Vyskúšajte aj vy chutnú a výživnú voľbu

Objavte prírodné zázraky šťavy z listu Aloe Vera
pre vaše zdravie a vitalitu!






Použité zdroje:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24425716/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19263912/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11853951/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27852613/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20141096/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16373990/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34827621/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22552031/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19621856/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29093983/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12487419/

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *